Hopplektion 2 mars

skrevs den 2015-03-03 klockan 11:23:23 | Direktlänk | Hästar
Hopplektionen på Xamir igår gick som sagt enligt mig, hur bra som helst faktiskt. 
Xamir (Xamir Interagro) är en Lusitano, skimmelvalack född 2002 och från stuteriet Interagro. Väldigt lagom pigg och otroligt snäll häst. Inte jättestor, ganska så lagom i mankhöjd. Att rida är han inte så framme för skänkeln utan spö i handen, men med spö i handen så blir han en helt annan häst med bra bjudning. Blir lätt kort i halsen och väldigt studsig i steget när man ska samla och korta upp. När han blir pigg så sparkar han bakut vartannat galoppsteg för att det bara går upp och ner istället för framåt.
 
Men till träningen då. Övningen var den som visas på bilden. På vänster långsida så hade vi tre kryss som studs. Höger långsida var det tre räcken med en bom = ett galoppsprång mellan varje räcke. På utsidan av A-volten längst ner hade vi ett sockerbitshinder. Sedan två räcken med en galoppbom innan på diagonalen H till F och K till M, man ser bara diagonalen K till M men den andra skymtas bakom.
Allting gick verkligen som på räls. Först hoppade vi kryssstudsen uppifrån och ner mot där jag står och tar bilden i galopp, sedan bryta av till trav och svänger in på diagonalen H till F i vänster varv och rider an mot räcket. Det gick bra och kom rätt alla gånger. Sedan körde vi lika som den linjen plus att vi lade till andra diagonalen K till M direkt efter i galopp. Kom fel en gång men det rättades till snabbt och sen gick det bra. 
 
Vi körde hela banan ganska snabbt och den löd - kryssstuds, diagonal i vänster varv H till F, ett varv på volten och hoppa sockerbitarna utan stigbyglar, fånga stigbyglarna i farten och rida diagonal K till M i höger varv, vänster galopp och långsidan med studsräcken och sen ett varv på volten utan stigbyglar och fånga stigbyglarna efter det. 
 
Banan gick lite sämre när jag skulle rida volten. Han blev jättestudsig på volten första varvet jag red. Jag höll ihop honom för mycket och då gick det bra upp-ner-upp-ner och inte fraamåt. Fick rida hela banan en gång till och då gick det bättre, fick fram honom och han sparkade och studsade bara lite men det korrigerade jag snabbt. Red ett varv till på volten direkt och då gick det bättre än innan. Svårast var att hitta stigbyglarna samtidigt som att hålla ihop och driva framåt. 
 
Stoltast är jag över mig själv och min hopprädsla. Innan var det läskigt med 60cm, igår hoppade jag 70cm utan en klump i magen. Känns så himla bra och jag har bara min lärare Frida att tacka, och är så tacksam att jag har möjlighet att utvecklas på hoppspecialen på erfarna ridskolehästar med hjälp utav Frida. 
ALLA KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0